Кое е най-важното нещо, което трябва да направим, ако искаме бебето ни успешно да различава чужд език от майчиния, само няколко месеца след раждането си?

* За Патриция Кул и нейната TED лекция

В една от лекциите в световноизвестната онлайн платформа TED, озаглавена “Лингвистичният гений на бебетата”, Патриция Кул, директор на Вашингтонския институт за образователни технологии, дискутира темата за това как бебетата започват с лекота да различават два различни езика, само няколко месеца след раждането си. Условието за това обаче е интересно. Необходимо е бебетата да комуникират с…. реален човек, а не с телефон или компютър. Цялата TED презентация е с над 2 млн.гледания и без съмнение си струва да се види от всеки, който се интересува от подобна тематика.

* Осигурете досег на детето до чужд език

Неоспорим факт е, че ако осигурим досег на едно дете до чужд език от много ранна възраст, това би могло да има огромно влияние върху езиковите му умения на по-късен етап. Неслучайно носителите на редки езици, говорят на своите бебета постоянно, за да съхранят подобни лингвистични богатства. Защо обаче тези хора говорят предимно на бебетата си, а не помежду си? В своята презентация, Патриция Кул дава отговор на този интересен въпрос.

Тя обяснява, че има критична възраст за научаване на един език, време за полагане на лингвистичните основи в мозъка ни и това време е само няколко месеца след раждането ни. След този период, способността ни за възприемане на нов език рязко спада. По тази причина бебетата и малките деца неслучайно са определяни като гении. Критичният период е този, в който бебета се опитват да разберат кои звуци се използват в майчиния им език и се стремят да ги разграничат от тези на съответния чужд език. Това, според учените, се случва между 12-тата и 20-та седмица след раждането, когато при новородените се формира т.нар. аудио-артикулационна карта.

По време на своята ТED лекция, Патриция обяснява, че езиковедите от Института във Вашингтон, са провели обучение, състоящо се от 12 урока, изнесени от преподавател, говорещ мандарин пред американски бебета. Това е подобрило значително умението на новородените да различават китайските звуци от тези в майчиния им език. След уроците, американските бебета са различавали китайските срички почти толкова добре, колкото самите тайвански бебета, които са слушали мандарин в продължение на 10 месеца и половина. Това, което доказва експериментът е, че бебетата възприемат с лекота статистическите данни от нов език в периода, непосредствено след раждането си.

* Реалният социален контакт

Кое обаче, според учените, е най-интересното заключение от това проучване? Оказва се, че резултатите от лингвистичното изследване не биха били възможни без ролята на човешкия фактор. Реалният социален контакт заема най-същественото място за постигане на необходимите резултати и нищо от подобни обучения не би имало ефект, ако разчитаме само на телевизията, радиото или други комуникационни канали. Липсата на човешки контакт в толкова ранна възраст би направила досега с езика напълно безсмислен и неефективен. Опитът показва, че децата, които са слушали 12 урока по телевизията са били или съвсем малко по-добре от тези, които изобщо не са слушали, или пък изобщо не са отбелязали напредък. Както казва Кул: “Истината е, че за правилното обучение в толкова ранен етап, имаме нужда от хора, а не машини!”

С други думи, колкото и да децата ни да обичат да гледат популярни филмчета и клипове в интернет, не можем да очакваме това да ги направи гении и да проговорят чужд език за отрицателно време. Съветът на езиковедите е да не разчитаме изцяло на поредното ново мобилно приложение за учене на езици, а да комуникираме с децата си ежедневно, гледайки ги в очите и произнасяйки бавно и ясно звуците от езика, който искаме те да усвоят.

* Технологиите не са враг, но...

Ролята на човека и социалния контакт е тази, която наистина е определяща за формиране на ранните лингвистични умения у децата ни.  В крайна сметка ние учим, за да общуване преди всичко с други хора.Технологиите в никакъв случай не са враг на децата ни, но едва след като ние - родителите и преподавателите сме се погрижили те да получат стабилни лингвистични основи, базирани на реален социален контакт, върху който да надграждат езиковите си способности на по-късен етап.

Благодарим Ви, че попаднахте и отделихте внимание на тази статия в нашия блог за детско езиково обучение! Ако материалът ви е харесал, не пропускайте да го споделите и с приятели.

Очаквайте още много и полезно съдържание, относно езикови курсове, обучение и чуждоезикова грамотност при децата. Всекидневно работим за редовното споделяне на такава, чрез блога на Езиков център WORDS и WORDS Kids.

Не пропускайте да ни намерите и в социалните мрежи FacebookTwitterInstagram и Google+, където имаме хиляди последователи и споделяме ежедновено полезно и интересно съдържание.

До нови срещи!